söndag 18 oktober 2009

Tidsfördriv

Det här kan jag spendera timmar på.

Det fascinerar mig något så oerhört. Jag glider in i mitt alter-ego, mitt morbida jag, och tittar, tittar, tittar på alla siffror. Nu tog någon livet av sig. Nu dog någon i tuberkulos. De senaste 4 minuterna har det slaktats 395000 kycklingar, fast bara 8 kaniner. Befolkningsökningen tickar på. Nu utrotades en djurart. Nu blev någon våldtagen i USA. Och nu.

Jag gillar perspektiv. Jag gillar saker som tickar. Jag gillar att kunna tänka mig in i saker och ha lite koll. Jag gillar att kunna välja att bli deprimerad eller att inte bli det. Jag gillar att problem kan förvandlas från monstruösa till triviala med ett musklick.

Medan World Clock visar hur jävla utför allt tickar lite i bakgrunden sådär så kollar jag på Jools Holland. Det är verkligen, verkligen Söndag.

Och ingen stör mig.

Inga kommentarer: