måndag 26 oktober 2009

Snoppgodis = OK-stämpel på pedofili?

Ok, har roat mig med att läsa aftonbladet-kommentarer igen.

Den här gången handlar artikeln i fråga om lite hederlig gammal moralpanik. Den tar form av en mamma som på sedvanligt vis gråter ut i kvällspressen över något bagatellartat, denna gång handlar det om snusksnask, alltså godis i form av könsdelar. Vari den stora hotbilden ligger förstår jag faktiskt inte. Känns ju inte direkt som the end of the world att en 7-åring äter en gelegodis i form av en snopp. Nu skulle jag kunna skriva ett megainlägg om hur könsdelar egentligen bara är vanliga kroppsdelar och att det är vi vuxna som sexualiserar dem och gör det till något fult och skamligt osv. osv. osv. i all jävla oändlighet. Men jag tror jag hoppar över det, dels är det inte riktigt min stil och dels är jag nog helt enkelt inte tillräckligt 70-tal föratt komma undan med det. Som landet ligger så ÄR ju bröst och kukar något sexualiserat, godisformade eller ej. Kanske inte för barn i den åldern men det är nog bara en tidsfråga, speciellt om folk håller på så här. Men jag kan ju som sagt tycka att så jävla farligt var det faktiskt inte.

Det som däremot stör mig lite är att kuk- och tuttgodisar ens tillverkas. Det känns så, jag vet inte, buskis på något sätt. Det känns som något som bara en viss typ av skojfriska medelålders män alt. en viss typ av möhippe-anordnare handlar. Den typen som drar fredagsfräckisar à la Gert Fylking resp. spökar ut den blivande bruden och tvingar henne att sälja kondomer och kyssar på stan. Lite billigt. Lite småäckligt. Lite småstadssvensson. Lite "tokroligt"*. Nog om det.

Det som verkligen tar priset är som vanligt kommentarerna till artikeln. Något jävla spån menar att om barn tillåts äta snoppgodis så sänder det ut vissa signaler. Signaler som ofelbart kommer att leda till att pedofili är socialt accepterat år 2015. Jag är tamejfan mållös. Hur bemöter man ens ett sådant fullständigt inntelligensbefriat påstående? Helt seriöst, den här jävla pedofilskräcken/hetsen/hysterin har gått alldeles, alldeles för långt. Har folk helt seriöst inget bättre för sig än att fantisera ihop helt orimliga skräckscenarion? Jag kan ju i min tur undra vad det är för signaler som sänds ut till de stackars små liven när deras mammor ser varje främmande (och kanske bekant också, vad vet jag) man som en potentiell barnvåldtäktsman vilken barnen till varje pris måste beskyddas ifrån. Nyttigt kan det då fan inte vara. Snarare lär det väl ge kidsen en jävligt skev bild av män i allmänhet.

Åter igen, vad fan är det för fel på folk?



* Tokroligt är verkligen ett av mina absoluta hatord, det kryper i skinnet närhelst jag hör det eller ser det i skrift. Används mest av folk som gärna beskriver sig själva som "helt crazy" alt. "helt galen".

4 kommentarer:

Anonym sa...

En liten hälsning från en ny läsare, känner igen mig en del du skriver. Kanske blir det ett lite längre mail framöver men så länge vill jag tacka för en super blogg!
Sarah

Anna sa...

Vad fint. Tack själv, för att du läser.

St. Augustin sa...

I grund och botten handlar det om hur frihetligt samhället är. Om man tillåter avstigmatisering av sex så är det oundvikligt att pedofili kommer att accepteras förr eller senare. Hetsen mot pedofiler bygger nämligen precis på just starka tabu emot sex.

Vi skulle alla bli friare om vi accepterade pedofili.

Anna sa...

Nej, i grund och botten handlar det fortfarande om att det är jävligt fel att tafsa på barn och det tror och hoppas jag aldrig kommer bli accepterat.

Att rädslan för pedofiler blivit så uppblåst att män snart inte kommer kunna jobba med barn öht om det fortsätter åt samma håll är däremot en helt annan femma.