lördag 6 februari 2010

Rent hus (maniska tendenser?)

Jag har av någon anledning alltid ett enormt städbehov när jag är bakfull. Jag vet inte om det beror på att det är lättare att ligga i soffan och må dåligt när det är rent och snyggt runtomkring. Det är på bakisdagarna som jag plockar ur alla tallrikar ut köksskåpen och torkar hyllorna, det är på bakisdagarna som jag pysslar om mina blommor, kryper in under sängen och dammsuger maniskt allra allra längst in i hörnen, det är på bakisdagarna som jag tar bort alla skor, torkar av skohyllan och ställer tillbaka skorna sorterade efter färg. Det spelar ingen roll att jag mår så dåligt att jag vill spy, jag städar iallafall.

Sedan när allt är rent och fint så lägger jag mig på rygg i soffan och tittar upp i taket och andas in luft som doftar rengöringsmedel, dricker kaffe och lyssnar på hur tyst det är i lägenheten. Och då är det så jävla skönt att vara ensam. Inga barn, ingen sambo, ingen lägenhetskompis, inget one night stand som man vill bli av med, ingen som vill ha uppmärksamhet, ingen som tar på mig, ingen som stör. Som sagt. Så. Jävla. Skönt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är smittsamt så är jag up for it. Har en sambo som jag önskar samm åkomma.

Anna sa...

Tveksamt om det smittar. Tror det krävs en någorlunda neurotisk personlighet. Men du kanske kan psyka honom till städmani?