fredag 25 september 2009

Jag älskar att hata Denise

Allt, precis allt som är fel med det här landet kan sammanfattas med en författare* och hennes verk**. Skräplitteraturens drottning Denise Rudberg.

Jag har läst två av hennes böcker. Japp, du läste rätt, inte en, utan två. Mitt enda försvar är att jag faktiskt inte köpt någon av dem. Jag har till och med läst om båda. Varför? Jo, för att de gör mig så jävla arg. Ibland bläddrar jag lite i dem för att påminna mig själv om vem jag är och vem jag definitivt, absolut inte är. För att elda på mitt hat lite, för att vakna till.

För maken till stereotypt jävla bajs går fan inte att hitta någon annanstans. Här, i Denises värld finns kärnan till i princip allt jag föraktar.

Bara det faktum att skiten faktiskt ges ut gör mig förbannad. Att hon säljer mer än 100000 ex av varje bok är än värre, 100000 konsumkassörskor/trebarnsmorsor från Malung som drömmer om lyxliv i Stockholm fördummar sig själva lite till med varje nytt Denise-alster. Nej, förlåt, det där var helt galet generaliserande, elitistiskt och elakt.


Jag har för mig att Denise någon gång har sagt att det är tjänstefel av författare att bara skriva "ett par jeans" utan att nämna vilket märke det är, eftersom det säger så mycket om vem man är. (insert valfri mängd aggressiva, grova svordomar här) Jaha, men då är det väl därför hennes böcker enbart består av en enda lång uppradning av varumärken uppblandat med lite oerhört kackig dialog***.

Ja, tydligen är det viktigare att namedroppa jeansmärken än att faktiskt berätta om något som spelar roll, eller att skapa flerdimensionella karaktärer. Fan, finns det egentligen någonting (förutom aftonbladets Wendela) som stöper könsroller i marmor och sätter dem på pidestal mer effektivt och frekvent än s.k. "chiclit" ?

Jag hade en jävligt fint formulerad slutkläm i huvudet tidigare men jag var dum nog att svara i telefonhelvetet och således försvann den.


*Ja, det beror väl kanske på hur man definierar författare
**Jag personligen tycker det var högre kvalitet på novellerna i Mitt Livs Novell som jag läste på mellanstadiet.
***Äääh, jag orkar inte ens.

1 kommentar:

Squalor sa...

inte att jag är intresserad av att läsa hennes böcker men det låter väldigt likt american psycho att beskriva klädes val genomgående.
För övrigt en väldigt bra bok om ni inte har läst den för folk dör.Jag måste skriva det igen för det var så härligt: folk dör.