torsdag 20 augusti 2009

Sexigt?

Att vara sexig, vad innebär det egentligen?
Det ligger väl i betraktarens öga som allt annat, men vad är den allmänna uppfattningen? Skulle jag försöka mig på att beskriva det hela skulle det nog bli något om att sexigt är något som har en stark sexuell dragningskraft. Någonting som man åtrår kroppsligt. Personer är sexiga.

Alltså förstår jag mig inte riktigt på det här med att materiella ting benämns som sexiga. Kläder, visst, fast inte förrän de väl sitter på en person och stramar åt porrigt eller vad de nu gör. Kanske smink också, och annat man använder för att smycka sig själv, göra sig själv mer åtråvärd. Åtråvärd ja, det är väl det som det handlar om att vara, man är fan inte värd mycket om man inte är åtråvärd på ett eller annat sätt. Sexig verkar vara en av de allra finaste komplimangerna man kan få, det ligger ju löjligt mycket högre upp på listan över mest eftertraktade komplimanger än tillexempel intellektuell, eller smart iallafall. Ett litet bispår nu, men fan vad fint det vore att bli åtrådd, eller platoniskt älskad för den delen, enbart för hur man faktiskt är som människa. Jag lovar att Platon raggade upp sina unga grekiska protegéer med repliker som -jag vill penetrera din hjärna med mina ord, låt oss bli visa av varandras intellekt och nå ett helt nytt spiritualistiskt plan tillsammans! Fast inte fan är jag bättre själv, jag är också utseendefixerad, jag gillar att omge mig med snygga människor likväl som vackra saker. Men nu tappar jag tråden.

Det jag blir konfunderad över är när man börjar prata om bilar och dylikt som sexiga, då tycker jag allt känns lite snett. Visst, jag har hört talas om folk som har sex med bilar, till och med med cyklar, hur nu det går till, jag vill nog inte tänka på det närmare, men det lär ju inte höra till vanligheterna. Sexigt har liksom blivit ett uttryck för snyggt och åtråvärt i allmänhet verkar det som, vad som helst kan vara sexigt, från skor till kök till lyftkranar till Fan och hans moster.

Allt verkar alltså kunna bli stämplat som sexigt, trots att det inte har något nämnvärt med sex att göra. Eller handlar verkligen allt om sex och därför kan allt vara sexigt? Att vara eller inte vara? Jag ställer mig frågande vid sidan om och tittar på.

Inga kommentarer: