måndag 17 augusti 2009

Missförstå mig rätt

Jag menar naturligtvis inte att sex som sådant är någonting dåligt. Det kan säkert vara både roligt, vackert, svettigt, och alldeles, alldeles underbart. Jag anser det som någonting självklart att alla ska få ha sin egen sexualitet, man som kvinna, gay som straight, udda fetisher inräknat, jag dömer ingen (nästan). Jag anser även att jag själv ska få ha rätt til min asexualitet utan att bli tittad snett på.

Vi har hunnit rätt så långt med kvinnoroller i det här landet och ett stort steg som det fortfarande debatteras om är rätten till sin sexualitet, att som kvinna få vara kåt och visa det. Länge var det otroligt fult och något som skulle gömmas och helst inte finnas. Det var såklart helt värdelöst, självklart ska det inte vara så.

MEN och det är verkligen ett stort men, nu verkar det ha slagit över åt andra hållet och det känns nästan omöjligt att vara en frigjord stark kvinna utan att även ha en öppen syn på sex. Sexlivet ska dissekeras och diskuteras in i minsta detalj, det ska vara självklart att ens kompisar vet hur man vill ha det i sängen, det finns tips och råd om allt som har med sex att göra i snart taget all tillgänglig media, det skulle fan knappt ens förvåna mig om de skulle börja tipsa om samlagsställningar i kamratposten snart. Man ska ta för sig, man har rätt till orgasm, man har rätt att njuta, man ska få knulla runt utan att bli kallad hora osv. osv. osv. i all jävla oändlighet. Och visst, det är jättebra, men har jag även rätt att inte vilja ha allt det där? Har jag rätt att inte vilja utforska min g-punkt och att aldrig någonsin prova analsex? Har jag rätt att inte gilla att bli slickad, har jag rätt att tycka att det är ganska tråkigt att knulla?

Nej, det handlar inte om att jag inte har haft en tillräckligt bra sexpartner, det handlar inte om att jag är stel eller tråkig. Det handlar helt enkelt bara om att jag inte har någon stor sexdrift, varför är det ett problem? Varför anses det vara något jag måste göra något åt överhuvudtaget?

Jag skulle inte bli ledsen om jag aldrig mer hade sex i hela mitt liv, jag skulle bli mycket mer upprörd om jag inte fick lägga fler pussel. Låt mig vara. Så nu när vi kommit fram till att sex i grunden är bra så kan vi släppa det och låta mig spy galla över sexfixeringen istället.

Inga kommentarer: